web analytics

WAAROM JE INFLUENCERS NIET KUNT VERTROUWEN

Lekkere clickbait titel, maar er moet me iets van het hart! In 2012 startte ik met bloggen. Kleinschalig, puur als naslagwerk en daarmee hopelijk anderen te inspireren om hun verzorgingsproducten te ‘vergroenen’ en vooral kritisch te kijken naar grote beautymerken. In het laatste jaar zijn er een hoop groene bloggers en volgers bijgekomen, missie geslaagd! Persevents met een groene boodschap komen nu steeds vaker voor en het is super fijn om likeminded people te ontmoeten. Helaas maken merken daar ook misbruik van.

waarom je influencers niet kunt vertrouwen

Duurzaam leven is niet altijd zo eenduidig. Zo stond een tijdje terug in de media te lezen dat zonnepanelen niet milieuvriendelijk zouden zijn (al klopt dat niet helemaal, bron). Het lijkt wel alsof je nooit een écht duurzame keuze kunt maken. Zelf heb ik een aantal zaken vooropgesteld die ik belangrijk vind voor mijn eigen levensstijl (recycleren, vegetarisch eten, plastic verminderen, spullen hergebruiken en consuminderen) en voor mijn verzorgingsproducten: ik kies voor merken die een duurzame visie uitdragen, die hoofdzakelijk natuurlijke en werkzame ingrediënten bevatten én die helemaal dierproefvrij zijn.

In de afgelopen 7 jaar heb ik meer dan eens op een event gestaan waar een merk reclame voor zichzelf maakt en waar uitspraken worden gedaan die gewoon niet waar zijn. Ik hou wel van wat Google’n, dus ik kom er op die manier snel achter of een merk zich echt inzet voor een duurzame productie, of dat ze gewoon proberen meesurfen op de ‘groene golf’. Jammer genoeg gebeurt dat laatste steeds vaker en worden mooie praatjes gewoon voor waar aangenomen door alle aanwezigen. Influencers delen beelden van een event waarbij de focus op duurzaamheid ligt, terwijl dat merk gewoon nog steeds in China verkoopt (waarom dat merk dan niet dierproefvrij is, lees je hier). Toegegeven: wat zo’n merk verkondigt, klinkt vaak prachtig! Maar eigenlijk is het een beetje zoals bepalen op welke partij je gaat stemmen: als je gewoon gelooft wat je hoort, zonder de achterliggende standpunten te bekijken, kan een partij als VB zelfs de verkiezingen winnen.

Wanneer ik zulke influencerposts voorbij zie komen, kan ik het niet laten om daarop te reageren met een privébericht en wat meer uitleg te geven over het desbetreffende merk. Helaas wordt me dat niet altijd (lees: zo goed als nooit) in dank afgenomen. Veel mensen praten het merk gewoon na en doen geen eigen onderzoek. Ik krijg dan ook vaak de deur in mijn gezicht en wordt soms zelfs geblokkeerd, hoewel ik zeker niet onbeleefd reageer. Natuurlijk maak je individueel de keuze wat je zelf belangrijk vindt, maar foutieve informatie verspreiden vind ik niet oké.

Moraal van het verhaal? Geloof niet alles wat je ziet en ga zelf op zoek naar merken die passen bij jouw visie. Wil je weten of een merk echt dierproefvrij is? Bekijk dan eens de dierproefvrije lijst van Naoki.nl of breng een bezoekje aan Cruelty Free Kitty. Zo kom je meteen te weten of jouw favoriete merken ook in lijn staan met jouw eigen duurzame visie. Influencers met een korreltje zout nemen? Dat is zeker nodig!

Meer weten over greenwashing in de beautyindustrie? Ik schreef er al een artikel rond: klik!

Gerelateerde Artikelen

review lush fun soap

REVIEW: LUSH, FUN

spam je blog

SPAM JE BLOG!

6 reacties op “WAAROM JE INFLUENCERS NIET KUNT VERTROUWEN”

  1. Kuch love beauty kuchkuch hoest rochel & planet. Ik begin meer en meer een hekel te krijgen aan het hele PR-wereldje. Veel vertegenwoordigers gaan zo vriendschappelijk met hen om (helemaal nep natuurlijk), dat influencers zich niet alleen op professioneel vlak (voor de free goodies) maar ook persoonlijk vlak gedwongen gaan voelen zich uitsluitend positief te uiten over het merk. Ik struggle zelf blijvend met de vraag of ik daaraan wil deelnemen, maar blijf het lastig vinden om aanboden af te slaan. Hoewel ik toch echt liever schrijf over producten die ik gekocht heb.
    Vicky onlangs geplaatst..Currently on my radar #5My Profile

  2. Ik heb het inderdaad ook al gemerkt, influencers die bedrijven gewoon klakkeloos napraten bij wie ik soms echt luidop ‘dit klópt niet’ zeg. Voor zover ik het ervaar, zijn dat wel meestal personen die op eender wat ingaan, ongeacht wat het is, of het nu bij hun blog of doelpubliek past of niet. Vaak zijn dat niet bepaald mensen die begaan zijn met duurzaamheid en nemen ze die zogezegde groene feiten gemakkelijk voor waar aan …
    Jessica J. onlangs geplaatst..MSL #25 • Zonnekloppen, feesten en geld opdoenMy Profile

  3. Ja, je verhaal klopt echt!
    Altijd kritisch zijn is een nood.
    Het verhaal moet steeds van verschillende bronnen komen, opdat je een conclusie kunt trekken.
    Dank je voor dit artikel!

  4. Super goed dat je anderen hier (op een nette manier) op durft aan te spreken.
    Ook ben ik het helemaal met je eens dat je niet alles klakkeloos moet geloven, zelfs mensen die het goed bedoelen kunnen er onbedoeld ver naast zitten, of hebben gewoonweg andere principe’s dan jij en ik.
    Fijn z’on artikel te lezen dat ons hier weer aan herinnerd, diep van binnen weet je het wel, maar soms is het gewoon makkelijk om alles zomaar te doen geloven ;)

Laat een reactie achter bij Mariëlle Reactie annuleren

CommentLuv badge