web analytics

GO RUNNING

Nog voor het nieuwe jaar van start ging, wou ik weer naar buiten om te lopen. Maar het was zo koud! En glad, en hoeveel truien zou ik niet moeten aandoen, en zouden mijn tenen niet bevriezen? Maar nu het zonnetje er goed door komt (we verwachten 18 graden vandaag!) is er geen ontkomen meer aan. Geen excuses meer, gewoon loopschoenen aan en naar buiten!
 
 
Vorig jaar begon ik met Start to Run. Ik dacht dat het een makkie ging zijn, aangezien ik nooit heel slecht was in lopen. Maar na de eerste les voelde ik het toch in mijn benen. Ik heb me zo goed mogelijk aan Evy’s schema gehouden en tegen juni had ik alle lessen van de eerste reeks gehad. En het voelde goed, en ik wou méér. 
Dus begon ik aan de tweede reeks; van 5 tot 10 kilometer. Maar toen kreeg ik erg last in mijn schenen. Oh nee, shin splints! Een typisch lopers kwaaltje en ik wist dat het enige wat zou helpen, rust was.
 
In oktober besloot ik om opnieuw de eerste reeks te doen, niet bij de eerste aflevering maar ergens in het midden. Maar toen werd het weer zo koud en ik had examens en na al die excuses ging ik gewoon niet meer. 
 
Maar nu begin ik weer, en ik stop niet! Ik ga de eerste reeks weer volgens schema uitlopen (ik liep gisteren les 18) en beginnen aan de tweede reeks. En daarna hoop ik om op mijn eigen tempo en met eigen muziek een mooie afstand te kunnen afleggen.
 
 
Waarom is lopen goed voor je?
 
Ten eerste voor je geest: door te lopen heb je het gevoel iets bereikt te hebben, je bent trots op jezelf en je zelfvertrouwen stijgt er door (dan mag je niet opgeven!). Ook heb je het gevoel dat je hoofd er leeg van wordt, je zorgen verdwijnen (even) en dat voelt goed. En je krijgt er een energieboost van!
 
Ten tweede voor je lichaam: je kweekt conditie en verbrand er vet mee. Het is ook goed voor hart en bloedvaten. Er wordt zelfs beweerd dat het je bloeddruk doet verlagen. Ook krijg je meer zuurstof in je hersenen, waardoor je je de rest van de dag beter kan concentreren. Al die beweging verlengt je leven! 
 
Verder is het zo goed als gratis. Geen nood aan een duur fitnessabonnement, enkel goede loopschoenen. Je kan ook altijd en zo goed als overal gaan lopen en het hoeft maar een half uur per keer te duren. 
 
Nog enkele tips voor je de deur uitloopt:
  • Zorg ervoor dat je echt goede loopschoenen hebt
  • Loop niet te snel, hardlopen gaat niet om snelheid of afstand, maar om de tijd die je loopt
  • Drink en eet niet te veel voor je gaat lopen (2-3 uur tussen een zware maaltijd en hardlopen)
 

Gerelateerde Artikelen

Zolea homemade beauty DIY boek

HOMEMADE BEAUTY

eco wishlist groen ecoproof zolea

MY ECO WISHLIST

3 reacties op “GO RUNNING”

  1. Goed dat je weer gaat beginnen, heel veel succes!

    Toch heeft hardlopen ook een groot nadeel: het is enorm belastend voor je knieën. Iedere stap wordt je hele lichaam door één van je knieën opgevangen. Let dus goed op dat je niet overbelast.

Geef een reactie

CommentLuv badge