web analytics

OVER DE COMMERCIALISERING

Laatst gaf ik een (mini)-workshop zeep maken en raakten we aan de praat over de commercialisering van blogs en dus ook over de commercialisering van Zolea. Ik begon met bloggen om mijn kijk op de groene wereld te delen en mijn zoektocht naar duurzame alternatieven vast te leggen, maar ondertussen gaat het leven verder en verandert er van alles zonder dat je dat zelf door hebt. Vandaag wil ik mijn hersenspinsels met jullie delen.

20120308_8204_1

Toen ik startte met bloggen, waren er nog niet zo veel groene blogs in BE en NL (of ik kende ze toch niet). Ik las veel Amerikaanse blogs en besloot om mijn eigen zoektocht te gaan verwoorden. Ik wilde producten zelf maken en was al wat ‘verslaafd’ geworden aan het maken van zeep. Ik wou dus DIY’s delen, maar ik wou ook op regelmatige basis bloggen en schrijven over ingrediënten en producten. Na een paar maanden bloggen kwam ik plots in de wereld van de PR-bureaus terecht en voor ik het wist ontving ik, zomaar, uit het niets, een pakketje met twee producten in. Om te reviewen (het waren deze trouwens). Ik was helemaal overdonderd en super blij! Een PR-bureau vond mijn blog gewoon de moeite om zomaar producten naar te versturen!

But life goes on en dat ene pakketje werden er meer, nog altijd even leuk, maar iets minder spannend. En toen kreeg ik producten die niet (helemaal) dierproefvrij waren. Oei. Wat nu? Ik mailde naar het PR-bureau dat ik het heel erg tof vond dat ze me producten opstuurden, maar dat dit merk niet paste bij mijn blog. Of ze me misschien van de lijst wilden halen. Dat was geen probleem en ik heb sinds toen ook niks meer van het merk ontvangen, maar toch krijg ik nog dagelijks persberichten in mijn inbox van L’Oréal, van modemerken waar ik niks mee heb en zelfs van Black & Decker. Je zou je gaan afvragen waar ze je emailadres vandaan halen!

(Michele del Campo, Consuming Desire)

Mailtjes zijn gemakkelijk te negeren, dus ik laat ze voor wat ze zijn en blog gewoon vrolijk verder. Maar ondertussen is het meer regelmaat dan uitzondering dat er pakketjes in de bus vallen. En vaak zijn dit fijne merken die ik graag gebruik. Ik test de producten dan ook echt en meestal schrijf ik er wel een review over. Ben ik nu gecommercialiseerd? Mijn mening is nog altijd even eerlijk als die in het begin was, maar de producten zijn niet altijd zelf gekocht. Heeft dit onbewust een invloed op mijn mening?

Ik vind het moeilijk. Veel bezoekers komen hier snuffelen tussen de DIY’s en vinden reviews helemaal niet interessant. Anderen komen hier net om nieuwe, natuurlijke en dierproefvrije merken te ontdekken en te lezen wat ik van bepaalde producten vond. Ik wil dan ook echt duidelijk maken dat mijn mening steeds MIJN mening blijft, ook al heb ik het product gratis gekregen. Wat vinden jullie daar van?

(PS: die pakketjes zorgen er voor dat ik erg veel producten heb staat die gebruikt zijn, maar waar nog heel veel in zit. Ik heb zo veel dat ik het nooit allemaal zelf opkrijg. Ik geef veel weg aan vrienden en familie, maar ben nu ook op zoek naar een goed doel dat deze (vaak reeds gedeeltelijk gebruikte) producten zou kunnen gebruiken. Ken jij zo’n goed doel, opvangtehuis of iets dergelijks rond Gent, laat gerust weten!)

Gerelateerde Artikelen

the-liebster-award

LIEBSTER AWARD

20120713_0131

ASK ME ANYTHING

red-hands-woman-creative-large

LIFE RIGHT NOW

18 reacties op “OVER DE COMMERCIALISERING”

  1. Op zich maakt het niet uit of je producten hebt gekregen of zelf hebt gekocht als je eerlijk bent. Maar wat ik dan vooral bij andere blogs zie is dat dezelfde producten en merken voorbij komen, omdat ze dat allemaal opgestuurd krijgen en dat vind ik dan zo jammer. Maar dat is bij jouw blog niet zo, ik vind dat je het prima doet :)

  2. In jouw geval is het inderdaad wel lastig, omdat jij echt specifiek een groene blog bent… Ik weet niet wat ik zou doen in jouw geval. Ik denk dat je gewoon je gut feeling moet volgen. Wil jij eens niet-groene producten gebruiken en reviewen, gewoon doen dan. Daar is echt niks mis mee en dat doet jouw groene visie echt niet teniet. Sowieso weet ik uit eigen ervaring dat het reviewen van opgestuurde producten absoluut niet hoeft te betekenen dat je minder eerlijk bent, dus ik heb er absoluut geen probleem mee.
    Kiss & Make-up onlangs geplaatst..A fall look in teal and purple with the MAC Teal Pigment & MAC Royal Hue ShadestickMy Profile

  3. Ik bezoek je blog vooral om nieuwe merken te leren kennen. Het handige vind ik dat je doorheen je blogposts steeds jezelf ben gebleven. Je zet het er bij wanneer je een pakket krijgt en je gaat ook steeds je eigen mening vertellen. Soms heb je van die blogs die alles “leuk” vinden, alleen maar omdat ze het kregen. Als blogger is het denk ik belangrijk om ook eens te kunnen zeggen wat niét goed werkte. Vroeg of laat denk ik wel dat elke blog min of meer gecommercialiseerd raakt vanaf het moment dat het opgemerkt wordt door PR-bureaus. Ik denk dat het gewoon belangrijker is dat je als blogger daar slim mee blijft omgaan, en gewoon jezelf blijft en je eigen waarden blijft verdedigen! :)
    Ellen onlangs geplaatst..ART: Must-see exhibitionsMy Profile

  4. Ik kom hier vooral voor je reviews, en voor mij maakt het geen verschil of je het product wel of niet gekregen hebt. Op mij kom je over als een eerlijk persoon en plaats je ook alleen maar reviews van producten die bij jou en je site passen.
    Zina onlangs geplaatst..Life lately: augustusMy Profile

  5. Ik zelf ben vrijwilliger ,bij het ggz ,dat is bij mensen ,die geestelijk of lichamelijk in de knel zitten ,zijn daardoor ook werkloos en afhankelijk van de bijstand ,wat geen vetpot is ,maar ik heb zo mijn buitenlijntjes waar ik aan vriendinnen of kennissen vraag of ze wat over hebben ,van dit of dat ,en zo doe ik eens een verwen middag ,maskertje opmaken nagels en wat leuke kleren ,(die ik ook krijg)
    Zolea er moet in Gent ook wel zoiets zijn ,jammer dat ik zover uit de buurt woon ,anders had ik ook wat aan jou gevraagd,ik woon in Groningen ,dus beetje uit de buurt zo,n 430 km,
    Maar ik kijk altijd even wat je post ,en dat doe je erg leuk ,doei Eliane

  6. Wat leuk, dat is mijn go to lippenbalsem. Bij een gekregen product is wel fijn als je de prijs in je achterhoofd houd. Ik kan me indenken dat je een gekregen shampoo bijvoorbeeld beoordeeld op hoe de shampoo werkt. Maar is de geweldige shampoo van twintig euro echt geweldig of is de shampoo van twee euro misschien niet zo geweldig maar wel twee euro waard.

  7. Ik heb bij jou het gevoel dat je altijd eerlijk bent, dus ik vind het niet erg dat je blog “gecommercialiseerd” is. Het lijkt me handig voor jou dat je nu meer producten kan reviewen en ik vind het leuk voor je :)

    Qua goed doel: misschien een vrouwenopvangtehuis? Die adressen worden meestal geheim gehouden dus je kan de producten niet zomaar brengen, je moet het vragen aan een medewerkster. Ik ken misschien wel iemand, ik zou het moeten checken. Stuur me anders een mailtje als je geïnteresseerd bent, dan vraag ik het na!

  8. Het belangrijkste is dat je jezelf blijft. En dat je blog in groeit in die richting die van jezelf is. Ik zou het héél rar vinden moest je nu ineens een blog schrijven dat je een nieuw model auto hebt mogen testen in parijs (terwijl je nooit eerder iets over auto’s gepost hebt) of dat je het ineens over schoenen gaat hebben die je gekregen hebt (terwijl je nooit eerder over mode hebt geblogt). Het moet er bij blijven passen. D’er zijn al ontiglijk veel blogs die generaliseren. Ik ben blij dat jij dat niet doet :-)

  9. Ik denk dat ik ook best nog lastig ga krijgen met dingen die niet op m’n blog thuishoren maar ik wel dingen van ontvang. Je bent trouw aan jezelf, en dat is voor mij het belangrijkste. Of je nu die producten krijgt of niet.

Geef een reactie

CommentLuv badge