web analytics

THE BODY SHOP MANIFESTO

Ik schrijf regelmatig wat over The Body Shop en dat komt voornamelijk door de goede samenwerking met het persbureau dat dit merk vertegenwoordigd. Ik ben altijd redelijk tevreden over hun producten, maar stel me ook vaak genoeg vragen bij bepaalde ingrediënten, bij de overname door L’Oréal in 2006 en bij de echte duurzaamheid van deze wereldwijde producent. Laatst werd ik positief verrast door het nieuwe manifest dat The Body Shop voorop stelt. Tijd voor wat meer uitleg.

the body shop enrich not exploit

The Body shop geeft zichzelf graag het imago van ‘groen’, ‘natuurlijk’ en ‘wereldvriendelijk’. Dat is niet helemaal juist aangezien ze wereldwijd winkels openen en dus sowieso een grote impact op het milieu hebben (denk maar aan transport, verpakking en productie alleen al). Daarnaast zijn hun producten ook helemaal niet zo natuurlijk als ze je graag doen geloven (parfum, siliconen en andere niet zo fijne ingrediënten staan nog steeds op de ingrediëntenlijsten). Toch is het een bedrijf dat wel een positieve impact wil maken en dat is iets dat ik alleen maar kan toejuichen.

In het nieuwe ‘Enrich Not Exploit‘ manifest stelt The Body Shop 14 doelen voorop die ze willen nastreven tegen 2020, onderverdeeld in 3 categorieën: enrich our people, enrich our products & enrich our planet. Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien gaan die doelen over meer fair trade ingrediënten, meer werknemers, meer bossen, minder milieuvervuiling, minder energieverbruik in de winkels, meer groene energie en zo meer… .

TBSmanifesto_online_infographic

Wat kan nog beter? Ten eerste: de ingrediënten. The Body Shop maakt gebruik van een aantal heel erg fijne ingrediënten, maar gooit daar jammer genoeg ook nog altijd een aantal ‘nasties’ bij. Jammer! Ten tweede: de verpakkingen. Alles is plastic bij The Body Shop (behalve de parfumflesjes en sommige serums). Hoewel ze bezig zijn met het ontwikkelen van verpakkingen uit methaangas (ja echt!), vind ik toch dat dit beter kan. Moet dat flesje echt ook nog in een doosje? En kan dat doosje dan niet op zijn minst van gerecycleerd karton gemaakt worden? En als laatste een verminderde focus op consumeren met steeds nieuwe lijnen en producten, maar eerder de nadruk op minder-maar-betere producten (al denk ik niet dat dit ooit gaat gebeuren).

Er valt heel wat te zeggen over de wereldwijde productie, het transport, de duurzaamheid, bepaalde ingrediënten en natuurlijk L’Oréal die met de winst gaat lopen, maar hoe kan je tegen dit manifest zijn? Ik ben pro alles wat mensen bewust maakt van wat we wel kunnen doen en dat het tijd is voor echte actie. Dit positieve manifest is voor mij dan ook een stap in de goede richting. Ik hoop dat meer merken/bedrijven dit voorbeeld gaan volgen, al zal ik nooit de grootste fan worden van The Body Shop.

Bekijk het op deze manier: veel kleine bedrijfjes proberen een verschil te maken en doen dit zo goed mogelijk, maar hun impact is beperkt door hun kleine reikwijdte. Een groot bedrijf dat niet alles even goed doet, heeft wel een wereldwijde impact en kan zo mensen bewust maken van milieuproblematiek, van fair trade en van het feit dat verandering echt in onze eigen handen ligt. Ik ben pro hun campagne, maar daarom hoef je hun producten nog niet te kopen.

Hoe denk jij er over?

Gerelateerde Artikelen

review-hd-nyx-foundation-powder-L-DZ8kRo

ANIMAL TESTING, WHY?

daily routine face_2

DAILY ROUTINE #2

4 reacties op “THE BODY SHOP MANIFESTO”

  1. Coca cola heeft een gelijkaardig plan. Lijkt me meer een marketing move. Tbs is idd eigendom van L’Oréal en zolang dat dat zo is én ze hun ingrediënten niet verbeteren, blijf ik uit hun winkels.

  2. Ik denk dat elke stap in de richting naar bewustzijn en duurzaamheid een stap is. Hoe klein of groot dan ook. Ik denk eerlijk gezegd dat steeds meer grote bedrijven zullen volgen omdat de consument er simpelweg steeds meer naar verlangt. We kijken naar de ingrediënten. We stellen er vragen bij. Ik denk dat dit de laatste jaren is versterkt doordat bloggers er ook steeds meer vragen over stellen en dit onder de aandacht brengen. Ik juich het alleen maar toe!

Geef een reactie

CommentLuv badge