web analytics

OVER GREENWASHING IN DE BEAUTY INDUSTRIE

Er moet me vandaag iets van het hart. Ik krijg regelmatig ‘natuurlijke’ producten opgestuurd of uitnodigingen voor ‘ecologische’ lanceringen van nieuwe merken. Heel erg leuk natuurlijk, maar ik ben des te vaker teleurgesteld wanneer blijkt dat het opnieuw gaat om een groot bedrijf dat aan greenwashing doet. Vandaag een kort stukje, een opinie, een hersenspinsel.

greenwashing unilever

Niet zo lang geleden kreeg ik een uitnodiging voor een event dat helemaal bij mij paste. De producten waren natuurlijk, vegan, sustainably sourced en de verpakkingen gerecycleerd en recycleerbaar! Tijdens het event konden we de producten ruiken en uittesten. De geuren waren heerlijk, de verpakking was mooi, het vegan logo viel me meteen op, maar bij het lezen van de ingrediënten viel mijn mond net niet open. Natuurlijke producten boordevol SLES en parfum? Weinig echte natuurlijke ingrediënten te vinden? Jammer, weer een geval van greenwashing. (Volgens Wikipedia: “Greenwashing is het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Men doet alsof men weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema’s omgaat, maar dit blijkt vaak niet meer dan ‘een likje verf’.”)

Een uurtje later begonnen enkele inspirerende talks van influencers. Groene mensen die er geen probleem mee hebben hun naam te koppelen aan Unilever. Hun tips (je eigen drinkflesje mee nemen en wasbare wattenschijfjes gebruiken) waren maar soft en ik kon er niks aan doen, maar het hele gedoe irriteerde mij. Dit klinkt egocentrisch, maar ik had een betere talk gegeven. Of niet natuurlijk, want ik zou wellicht niet voor Unilever werken.

greenwashing unilever 2

Tegenwoordig ben ik vaker teleurgesteld in ‘ecologische merken’ dan dat ik verrast word. Ik ben blij dat de focus steeds meer ligt op duurzame verzorging, dat natuurlijke producten een hype zijn, maar ik ben bang dat het daar ook bij blijft door de manier waarop er met die producten wordt omgesprongen. Het gaat niet om bewuste keuzes maken voor goede producten die passen bij jou en geen negatieve impact hebben op het milieu, maar om meer consumeren, nieuwe dingen proberen en alles bedekt met de mantel der ‘duurzaamheid’.

Verder was het event erg leuk. Ik had fijne gesprekken met andere bloggers, leerde nieuwe mensen kennen, at heerlijke vegetarische hapjes en de sfeer die er hing was gezellig en gewoon fijn. Ik hou van dit soort momenten, maar toch bleef het onbestemde, vervelende gevoel dat ik weer in de val was getrapt.

Long story short: ik ben blij dat we met zijn alleen bewuster worden van wat we consumeren, smeren en eten, maar kunnen we nu alsjeblieft de valse claims en halve verhalen achterwege laten? Laten we niet alleen bewust worden, maar ook kritisch! Laten we producten kiezen die de juiste boodschap dragen, maar ook de juiste ingrediënten en de juiste arbeidsomstandigheden voor de producenten, voor de mensen die het werk doen. Laten we dierproefvrij kiezen en stap voor stap onze badkamerkastjes vergroenen. Niet alles radicaal weggooien, maar wanneer je shampoo op is, vervang je die voor een groene/dierproefvrije/vegan/natuurlijke (wat voor jou belangrijk is) variant. Moeilijk is dat niet, op deze blog alleen al vind je tientallen kanshebbers. Ik beloof dan ook nog kritischer te zijn naar de merken en producten die ik hier review (en dus ook promoot, laten we dat niet onder de mat vegen).

Wat denk jij?

(PS: ik ga hier geen namen noemen, dat lijkt me niet nodig. Vind je dat hypocriet, dan begrijp ik dat, maar hier voel ik me zelf beter bij.)

Gerelateerde Artikelen

Weleda global garden

WELEDA GLOBAL GARDEN VOTE!

0HEADER

DE BACK IN TIME TAG

christmas wishlist zolea

MY CHRISTMAS WISHLIST

31 reacties op “OVER GREENWASHING IN DE BEAUTY INDUSTRIE”

  1. Helemaal waar! Ik denk dat ik het evenement ook op instagram stories heb voorbij zien komen en het stoort me dat blijkt dat ze zich dan enkel voor de vorm groen/eco/dierproefvrij noemen en niet verder gaan. Natuurlijk, het is belangrijk dat merken voor wie die stap erg groot is, een eerste klein stapje zetten en zo bewustzijn meer mainstream maken. Maar de kritische houding ontbreekt inderdaad erg vaak. Ik ben blij dat Zolea bestaat om hierbij de vinger aan de pols te houden en ons eraan te herinneren dat een groen laagje niet per sé een groene inhoud betekent.

  2. Ik begrijp je reactie en juich toe dat je erover schrijft! Namen noemen is niet nodig, maar ik vroeg me af of je een blogpost zou zien zitten met waar de leek, die hier niet veel over weet, kan op letten? Eventueel een lijstje me ingrediënten die je echt niet in je producten wil? Dat zou mij echt wel helpen om betere keuzes te maken.

  3. Ik snap je frustratie volledig Zoë . Dit was dan een evenement, en ook al heb je het gevoel dat je erin getrapt bent jij bent je er in ieder geval wel bewust van en zult de volgende keer misschien de afweging maken om niet te gaan. Maar voor de “gewone” consument die voor de schappen staat maakt Greenwashing het een stuk lastiger om gezonde en natuurlijke keuzes te maken. Want wanneer er een groen blaadje opstaat zal het wel goed zijn toch! Helaas is niets minder waar, fijn dat je hier de aandacht aangeeft. En zo te zien zijn er nog heel wat andere mensen die hier ook tegen aan lopen.. Liefs Marije

  4. Hallo,
    Helemaal met je eens! Ik erger me dood wanneer ik winkelrekken bekijk… dan denk je ‘moh dit merk heeft een nieuwe bio-lijn!!!! Draai je het om en denk je ‘huh???’ Ik kom vaak op je blog piepen of je nieuwe producten hebt en wat je er van vindt. Je eerlijke mening vind ik gewoon fantastisch en dat maakt jou ook echt en eerlijk! Houden zo!!!!

    1. Dankjewel! Het is inderdaad vooral irritant, want je kan niks meer geloven! Het valt me op dat de kleine spelers het vaak goed doen, maar dat grote merken of ketens de mist in gaan met hun ‘natuurlijke’ lijn.

  5. Eigenlijk zou je zo’n namen net wel moeten noemen. Mensen die groenere keuzes willen maken en hier info over zoeken, gaan door dit artikel dan dat merk niet kopen. Lijkt me juist belangrijk.

    Ik zelf ben nu al bijna een jaar gestopt met veel verzorgingsproducten te gebruiken. In geloof meer in ‘less is more’ en ik sta er steeds meer en meer achter. Zo ben ik in januari gestopt met mijn benen in te smeren. Vreselijke periode was het wel. Je huid reageert door extreem droog te worden, te gaan jeuken en gewoon al die schilfertjes zijn ook nog eens lelijk! Maar ik heb doorgezet en nu zijn mijn benen gewoon. Niet droog! Als ik al eens een droog dagje heb nu, smeer ik ze ’s avonds in met jojobaolie. Werkt perfect.

    Ook met mijn gezicht heb ik dit gedaan. Geen dagcrème meer, al zeker een jaar. Ik was mijn gezicht nog wel ’s ochtends met een zeepje. En voor de rest blijf ik er af. Is mijn huid eens (zelden nog in de winter) super droog? Dan smeer ik ’s avonds jojobaolie… Mijn huid is zoveel minder vettig geworden!

    Nu probeer ik dat nog uit te zoeken voor haar en deo. Wat de rest betreft, minder zeep is beter.

    Dus ik heb eigenlijk amper nog producten en dat voelt goed :) het kost allemaal wat tijd, maar als je die overbrugt…. Ik ga mijn kinderen later zo weinig mogelijk met zeep en lotions in aanraking laten komen. Dat weet ik nu al!
    Jessi onlangs geplaatst..Uitgetest: de menstruatiecup van Fair SquaredMy Profile

    1. Goh, ik schrijf hier natuurlijk een stukje over 1 event omdat dat de trigger was, maar ik heb al veel vaker op events met mijn ogen staan draaien. Ik wil dus zeker niet met de vinger wijzen naar één merk, want er zijn er zo veel die hetzelfde doen (zonet nog een event afgeslagen van een gegreenwashed merk). Dit is eerder een algemene ergernis dus.

      Over zo weinig mogelijk gebruiken volg ik u helemaal! Ik krijg vaak dingen opgestuurd en soms is dat lastig omdat ik mijn favoriete producten al gevonden heb (zoals mijn eigen shampoo). Daardoor gebruik ik meer dan ik anders zou doen! Zelfgemaakte dagcrème is trouwens ook echt super makkelijk en zo kan je uw eigen ingrediënten kiezen (ik hou ook van jojobaolie, maar mijn eigen dagcrème vind ik nog altijd net iets fijner!). Ik deel dat recept hier ook binnenkort ;)

    1. Dat vind helaas niet iedereen ;) zoals ik in een andere comment al zei: het gaat me niet om dat event/merk af te kraken, maar een algemene ergernis te uiten over het greenwashen en hoe gemakkelijk je daar intrapt!

  6. Interessant artikel..
    Ik ben het met je eens.
    Dit soort bedrijven zijn vaak ook ‘dierproefvrij’ en ‘vegan’ om de verkeerde redenen en gebruiken dit voor de goede naam van hun merk ipv medeleven met de dieren en het milieu..

    1. Ja inderdaad, zo is het precies. Uiteraard juich ik de overstap naar dierproefvrij en vegan toe, en ik begrijp dat een merk niet meteen alles 100% goed kan doen, maar het gaat ook voor een stuk om de intentie. In dit geval was dat gewoon meer verkopen, niet echt beter zijn voor mens en milieu :)

  7. Jouw reactie was exact die van mij toen ik de ingrediënten zag. Mij stoort dat persoonlijk niet, maar wel de manier waarop het gepromoot wordt.. Precies of iemand die met zo’n dingen bezig is dat niet door heeft.. Denken bedrijven dan echt dat mensen zo naïef zijn? Het is een stap in de goede richting, maar zo’n producten als ‘natuurlijk en vegan’ promoten gaat me toch even te ver hoor..

    1. Haha ja exact! Die ingrediënten zijn nu niet echt verschillend van 90% van de shampoo bij Kruidvat, maar de promotie werd op een hoog niveau gevoerd als zijnde natuurlijk en goed voor mens en milieu… Tja! Ik zei het al: ik wil dit merk nu niet in een slecht daglicht zetten – want er zijn er honderden anderen die het nog slechter doen – maar het was toevallig de trigger voor mij om dit artikel te schrijven.

  8. Ik heb het ook bij veel “influencers” zien passeren die op hetzelfde event aanwezig waren, maar niemand die er een kritische noot bij heeft gezet. Goed dat jij dat wel doet, Zoë!

  9. Ik las laatst nog een artikel dat een beetje hetzelfde aankaartte, jammer genoeg weet ik niet meer waar ik het precies las. Daarin werd ook bijvoorbeeld die ‘fruit huggers’ aangehaald. Dat is een zogezegd groen product, want je kan je restjes beter bewaren zonder plastic, maar het is zoiets specifieks, dat het een bijna nutteloos object is, terwijl een doosje net zo’n goed werk levert. Vaak wordt mensen aangepraat van “groene” producten te kopen (allerlei producten), terwijl je net zo goed iets kan gebruiken dat je al hebt (lege bokalen bijvoorbeeld). Zolang we in een kapitalistisch systeem zitten, blijft dat een grote uitdaging vrees ik. (Over economische systemen gesproken, het boek ‘Ware Winst’ van Christian Felber vind ik een aanrader.)

    1. Dat vind ik wel een goede opmerking! Het gaat inderdaad niet om nieuwe / betere dingen kopen, maar om de producten die je hebt zo goed en lang mogelijk te gebruiken. Bedankt voor de tip!

    2. Je brengt onder woorden waar bij mij ook het schoentje wringt over die fruit huggers! De nood aan iets dat helpt fruit te bewaren is er, maar niet zo hoog om er een speciaal voor gefabriceerd object voor te kopen. Jammer eigenlijk weer. Hoewel ik wel begrijp dat het voor sommige mensen handig is (mensen die een fysieke beperking hebben bv en gesneden fruit naar het werk of school oid willen meenemen)!

  10. ’t is echt verschrikkelijk soms. Ik krijg hier ook producten of info toegezonden in de hoop dat ik hun merk dan zou opnemen in de winkel. Als ik dan de ingrediëntenlijst lees, word ik daar echt ambetant van. Anyway, dat spoort ons wel aan om steeds goed op te letten.

  11. Om heel eerlijk te zijn irriteer ik mij hier ook aan. Zie het steeds vaker langskomen en vind dat echt zo jammer :(. Goed dat je hier een stukje over geschreven hebt!

    1. Dankjewel! Ik vind het zelf moeilijk om altijd objectief te blijven of afstand te kunnen nemen, aangezien het toch ook een heel groot stuk van mijn vrije tijd en hobby inneemt!

  12. Ik deel je mening en vind helemaal niet hypocriet om geen namen te noemen haha ;) Blijft soms wel heel moeilijk om uit te zoeken welke merken nu wel goed en welke iets minder goed zijn, gelukkig is er jouw blog om mij daarin te helpen haha ;)
    Ines onlangs geplaatst..Wijze dingen #5My Profile

    1. Zo is het precies! Je kan het hen niet kwalijk nemen dat ze proberen natuurlijk, en de evolutie is zeker een positieve! Maar we moeten blijven ijveren voor nog beter :)

Laat een reactie achter bij Jessi Reactie annuleren

CommentLuv badge