web analytics

DIY HEALTHY LOLLIPOPS

Sinds ik werk, sport ik een stuk minder. ’s Avonds neig ik ook vaak naar een zoete snack of ‘iets om op te knabbelen’ in de zetel, ook al heb ik geen honger. Ik probeer wat meer te letten op wat ik eet, want eens de 25 gepasseerd, gaat dat metabolisme niet meer zo snel! Met dit recept maak je eenvoudig heerlijke lolly’s, een stuk gezonder dan de winkelvariant!

diy lollipops handmade natural healthy

Green tea lollipops

Benodigdheden:

  • Groene thee
  • Citroen- of limoensap
  • Honing
  • Suiker
  • Eventueel een mal
  • Stokjes

diy lollipops handmade natural healthy

Maak een sterke groene thee in een pannetje op het vuur (met weinig water! Een half glas ongeveer). Haal het theezakje er uit en voeg een volledig glas suiker, een eetlepel honing en een theelepel citroen- of limoensap toe. Laat het geheel doorkoken tot de suiker helemaal is opgelost en het mengsel wat dikker wordt.

diy lollipops handmade natural healthy

Om te testen of het mengsel lang genoeg op het vuur heeft gestaan, neem je een kom met koud water. Druppel wat van het mengsel in het water en haal het er uit. Als je het nog kunt buigen of het is nog erg plakkerig, moet je het langer koken. Voelt het hard aan en breekt het, dan is het klaar. Giet het in de mal, stop de stokjes er in en laat afkoelen. Let op met gieten! Het mengsel is extreem warm!

diy lollipops handmade natural healthy

Healthy fruit lollipops

diy lollipops handmade natural healthy

Benodigdheden:

  • Fruit! Je kan in een kleurthema werken:
    • Geel: banaan, mango, citroen, appel, …
    • Rood: aardbei, framboos, …
    • Paars: bramen, blauwe druiven, …
    • Groen: kiwi, witte druiven, …
    • Oranje: sinaasappel, mandarijn, perzik, …
    • Of maak gewoon een combinatie van smaken die jij lekker vindt.
  • Agavesiroop of honing / suiker
  • Bakpapier / een mal
  • Stokjes

diy lollipops handmade natural healthy

Je kan op twee manieren te werk gaan:

  • In de oven: zo krijg je kauwbare lolly’s zonder suiker

diy lollipops handmade natural healthy

Voeg het fruit naar keuze toe aan je blender en mix goed. Voeg geen water toe. Om je lolly’s zoeter te maken kan je honing of agavesiroop toevoegen. Wanneer alles goed gemixt is, maak je kleine rondjes op het bakpapier. Leg het stokje er op en voeg eventueel nog wat meer fruitmix toe. Schuif het geheel in de oven op de laagste temperatuur. Check regelmatig hoe het gaat met je lolly’s. Het kan 1 tot 3 uur duren tot ze helemaal zijn uitgehard, dus wees geduldig!

diy lollipops handmade natural healthy

  • Op het vuur: hier heb je wel suiker nodig, maar je lolly’s worden hard.

diy lollipops handmade natural healthy

Ik koos er echter voor om echte harde lolly’s te maken met fruit. Ik had diepvriesfruit (rode vruchten) en voegde daarvan wat toe aan een pannetje op het vuur. Laat het fruit zacht worden en mix het dan. Voeg suiker toe (ongeveer 1 glas suiker, afhankelijk hoeveel fruit je neemt) en roer even kort door. Laat het mengsel op het vuur staan tot het kookt en test het dan regelmatig op de manier zoals hierboven omschreven (een druppel in koud water testen).

diy lollipops handmade natural healthy

Wanneer het de juiste fase bereikt heeft, giet je wat van je lollymix op het bakpapier. Leg er een stokje in en laat afkoelen. Je fruitlolly’s zijn klaar!

diy lollipops handmade natural healthy

Deze lolly’s zijn super leuk om te maken voor een feestje of om als klein geschenkje cadeau te doen. Je kan er eindeloos mee variëren en ze zien er ook gewoon super leuk uit!

Gerelateerde Artikelen

20120717_0160

DIY: CAMERA STRAP

25987752

DIY: LIP SCRUB

2 reacties op “DIY HEALTHY LOLLIPOPS”

Geef een reactie

CommentLuv badge